Chrámový sbor

Chrámový sbor

Smíšený pěvecký sbor a orchestr při kostele sv. Alžběty Durynské má ve Vnorovech tradici od nepaměti. Věnuje se zejména liturgické hudbě pro slavnostní mše svaté o svátcích jako jsou například Velikonoce, Vánoce, Slavnosti Těla a Krve Páně (Boží tělo), Hody, slavnostní koncerty, výročí či pohřby. Celý hudební provoz kůru čítá na 50 lidí, což je ve srovnání s mnohem většími městy číslo zcela ojedinělé.

Pokud se chcete přidat, kontaktujte vedoucího sboru Stanislava Čajku - 776322279

  •  
    HISTORIE SBORU

    V dřívějších dobách kostel ve Vnorovech svého varhaníka neměl a varhanní služba byla povinností rektora, ředitele školy a nesla označení „Regenschori“ = ředitel kůru.

    V době, kdy Vnorovy neměly samostatnou duchovní správu a péči o farnost obstarávali faráři z Veselí, neexistovala zde ani škola a farnost byla bez vlastního rektora. Spolu s veselským farářem u nás vypomáhal rektor (varhaník) z Veselí. Povinnosti rektora v 18. století popisuje tento přepis z farní kroniky:

    „V neděli a svátky, zvláště při větších slavnostech, figurální mši provozovati, ve všední dny v kostele hráti na varhany a slušně písně zpívati. Kromě toho sbírati zpovědní cedulky velikonoční, zač od jednotlivých dostával po vejci, a po svátku. Sv. Trojice faráři dle pořádku seřaděné odevzdati, provázeti procesí do Strážnice k o. Piaristům v neděli po Nanebevzetí Panny Marie a k sv. Antonínu do Blatnice v den jemu zasvěcený a jak obecně bývá, ve zpěvu a hudbě vyučovati.“

    Prvním doloženým samostatným rektorem byl ve Vnorovech Carolus Zrunek (Karel Zrunek), otec barokního hudebního skladatele P. Georgia Josefa Zrunka. Tento první uváděný rektor zemřel v roce 1746 a na jeho místo přechodně nastoupil Bernardus Hulita. Ještě v témže roce přijal místo rektora Ondřej Antonín Fiala, který v této funkci setrval bezmála čtyřicet let. Po Fialovi nastoupil na místo ředitele kůru Josef Kočíř, který sloužil neuvěřitelných padesát tři let. Poté se stal na třicet let rektorem Antonín Pospíšil, dále Jan Kříž a po něm byl třicet pět let ředitelem kůru František Oprchal, zdejší první nad učitel. V době působení Františka Oprchala hrával příležitostně na varhany ve starém kostele také synovec zdejšího faráře P. Jana Janáčka, slavný hudební skladatel Leoš Janáček.

    Na přelomu 19. a 20. stol. se funkce varhaníka od rektorského úřadu osamostatnila. Prvním oficiálně nazvaným varhaníkem byl zdejší učitel Antonín Šmilauer. V novodobé historii se do povědomí lidí ve Vnorovech
    i v širokém okolí zapsal žák Leoše Janáčka a absolvent jeho varhanní školy v Brně varhaník František Tomeček. Tomeček absolvoval brněnskou varhanní školu v roce 1917 a ve Vnorovech působil jako ředitel kůru až do roku 1974. Varhaník Tomeček zkomponoval či hudebně upravil pro doprovod bohoslužeb velké množství skladeb, ze kterých sbor čerpá dodnes. Když Tomeček svou varhanní službu pro vysoký věk ukončil, převzal roli varhaníka Jan Studénka. Toho v roce 1991 vystřídal František Pavka, který je ve Vnorovech varhaníkem dodnes. V této náročné práci vypomáhá Františku Pavkovi od roku 2010 varhaník Radim Jakubíček.

    Po 1. světové válce dochází na kůru ve Vnorovech, zásluhou varhaníka Fr. Tomečka, k rozvoji amatérského sborového čtyřhlasého zpěvu a orchestrální hry. S tím vyvstala potřeba osoby samostatného dirigenta. Fr. Tomeček varhaník a dirigent v jedné osobě si většinou sbor a orchestr řídil přímo od varhan (varhany stály v novém kostele uprostřed kůru).

    Po Fr. Tomečkovi působili jako dirigenti Jan Studénka, Josef Břečka, František Sedláček, Stanislav Čajka st. a Ludvík Gallia. Po náhlé smrti Ludvíka Galie celý ansámbl převzal odchovanec ZUŠ Veselí nad Moravou, absolvent brněnské konzervatoře, Janáčkovi akademie múzických umění v Brně a fakulty umění Ostravské univerzity, člen orchestru vojenské hudby Olomouc MgA. Stanislav Čajka. St. Čajka se snaží navázat na své předchůdce znorovské „lidové“ muzikanty, ale současně vnést na vnorovský kůr prvky soudobé duchovní hudební tvorby.

  •  
    OBSAZENÍ SBORU

    Dirigent a vedoucí sboru: Stanislav Čajka

    Obsazení sboru:

    Soprán: Baďurová Lucie, Ivanová Anna, Macháčková Zdena, Maradová Miluše, Fridrichová Marie, Fridrichová Eliška, Sovková Ludmila, Borková Bohdana, Břečková Hana, Kuchaříková Kristýna, Kuryviálová Ludmila, 

    Alt: Slavíková Anna, Kordulová Růžena, Sukupová Marie, Všetulová Jitka, Břečková Kateřina, Pavková Anna, Konečná Jana

    Tenor: Vaštík Karel, Tomeček Antonín, Slavík Karel, Kuchařík Michal, Ivan Martin

    Bas: Studénka Vojtěch, Zýbal Antonín, Studénka Stanislav, Pavka Petr, Třináctý Jiří, Pavka Richard, Vajdík Tomáš

    Nástroje:

    Varhany: Pavka František, Radim Jakubíček

    Příčná flétna: Roubalová Dorota, Alena Knotková

    Klarinet: Vajdíková Lucie

    Housle 1.: Slavíková Andrea, Chabičová Magdalena, Slavík Jan

    Housle 2.: Chudíková Anežka, Chudík Pavel, Chudík Šimon, Slavík David, Svoboda Petr

    Violoncello: Ivanová Mariana

    Kontrabas: Slavík Ondřej

    Trumpeta 1.: Pavka František

    Trumpeta 2.: Vajdík Lukáš

    Horna: Konečná Petra

    Trombon:  Němeček Pavel, Pavka Martin

    Dále při různých orchestrálních obsazeních vypomáhá v orchestru na trumpetu Vojtěch Pavka, Lukáš Mejzlík, na trombon Jan Pavka a na tubu Terezie Konečná a Ondřej Vajdík.

dji_0355-enhanced-nr_-_kopie